Sunday, May 07, 2006

salahkah HAWA?

Saya sering terbaca dan terjumpa beberapa artikel kita yang membicarakan betapa hebatnya penangan seorang Hawa, hingga menyingkirkan Adam dari syurga. Mulanya, saya juga akur, hinggalah saya didepankan persoalan ini ketika di akhir bangku sekolah.

Salah Hawa kah, hingga Adam terhumban ke dunia?

Soalan ini saya rujuk di dada ensiklopedia teragung Islam - Al-Quran. Dan saya temui jawapannya. Bukan salah Hawa!

Bukankah pra-kejadian Adam lagi Allah sudah mewartakan kepada para Malaikat bahawa manusia Adam akan dihunikan di Bumi, selaku pentadbir? Dan bukankah setelah Adam dan Hawa dihidupkan, Allah berdikri kepada kedua-dua mereka dengan arahan :

  • diamilah di syurga
  • makanlah semahunya
  • jangan dekati Pohon itu - kelak kalian berdua menzalimi diri kalian.

Dan bukankah Allah mengisahkan, bahawa syaitan itu yang bertanggungjawab memperdayakan kedua-dua Adam dan Hawa, hingga mereka tercampak keluar dari syurga?

Lalu, selain Al-Quran, sumber manakah lagi yang lebih tepat dan jelas untuk memundakkan salah itu di bahu Ibu Manusia - Hawa seorang?

Sudahlah penganut ajaran Bible mengimani Kesalahan Pertama ini, mengapa kita ikut latah bersama? Di tangan kita Al-Quran, yang segala tentangnya tepat dan terpandu ...


Allah lah sebenar-benar Mengetahui!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Manusia tidak akan bertemu jawapan mengapa cahaya itu terang!

11:13 PM  

Post a Comment

<< Home